Kysymys:
Kuinka monta tuntia unta suositellaan harjoittelun jälkeen parempaan lihasten kasvuun?
Louis Rhys
2011-03-03 19:58:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kuulin auttavan lihasten kasvussa jouduttuaan nukkumaan paljon harjoituksen jälkeen. Kuinka kauan suositeltava on? Tarkoittaako tämä parasta aikaa harjoitteluun yöllä, jotta voit mennä nukkumaan heti sen jälkeen?

üks vastaus:
#1
+16
Janis Peisenieks
2011-03-03 20:12:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

On melko tunnettua, että keskimääräinen aikuinen ihminen tarvitsee noin 8 tuntia unta päivässä.

Sama koskee lihasten rakentamista. Nukkuminen 7-8 tuntia päivässä olisi optimaalista. Enemmän kuin, ja sinä saatat nukkua, mikä on kokemukseni mukaan paljon pahempaa kuin liian vähän nukkumista. Aiheesta on hyvä e-kirja: Kuinka nukkua vähemmän ja saada enemmän energiaa kuin koskaan oli .

Aikakysymyksestä : Koskaan ei ole hyvä mennä nukkumaan heti harjoittelun jälkeen. Sinun tulisi suunnitella harjoittelu päättyvän vähintään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa, jotta sinulla olisi paras uni ja paras lepo.

Jos tavoitteenasi on laihdutus, paras aika harjoitteluun on aamu. Olet juuri herännyt, energiatasosi on melko alhainen, hiilihydraatteja ei ole saatavilla, joten kehon on sen sijaan poltettava rasvaa.


@Louis: Vastauksena kommenttiisi

Heti harjoituksen jälkeen energiatasosi ovat korkeimmillaan. On järkevää, että vaikka olisitkin ollut väsynyt ja uninen aiemmin, et ehdottomasti ole hyvän harjoituksen jälkeen.

Lisäksi biologinen kellomme on lämpötilakeskeinen. Tämä tarkoittaa, että kun menet nukkumaan, kehosi lämpötila laskee. Se on edellytys hyvälle yöunelle. Siksi nukkumme parhaiten viileässä huoneessa, ei kuumassa huoneessa. Heti harjoituksen jälkeen kehosi lämpötila on melko korkea, joten sinulle ei tule unta. Tämä on biologisesta näkökulmasta.

Kahden tunnin osalta tämä ei ole erityinen aikaraja. Se on vain jotain, joka mainittiin kirjassa, ja noudatan sitä yleensä vain ohjeena.

voitko selittää miksi on hyvä odottaa 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa?
+1 siitä, että et ole käyttänyt liikuntaa välittömästi ennen nukkumaanmenoa. @Louis on vaikeampi saada nukkumaan (ja laadukkaaseen uneen), kun sinut kaikki pumpataan ...
entä polyfaasinen uni?


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...