Kysymys:
Loukkaantunut hauis, onko se nyt altis tuleville vammoille?
redbluefish
2014-07-11 09:06:36 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Yksi ruumiinrakenteen vahvuuksista on aina ollut hauislihakseni, mutta valitettavasti viime viikolla loukkaantuin oikean.

Viime perjantaina tein yhden käden saarnaajan kiharoita, joiden paino oli 34 kg. käsipainot (minulle ei ole mitään uutta, olen tehnyt tätä painoa kuukausien ajan). Luulen, että muotoni oli hieman poissa ja tunsin todella terävän tuskan hauisessa toisella edustajalla, pudotin painon välittömästi.

Kipu ei ollut olkapäässä tai kyynärpään kohdalla, vaan hauiseni keskellä.

Kipeä tai ojentaa käsivarteni sattui, joten lähdin heti kuntosalilta. Toisena päivänä voisin ulottaa käteni, mutta se sattui taipumaan. Nopeasti eteenpäin muutama päivä ja kaikki kivut ovat kadonneet. Menin kuntosalille uudelleen maanantaina ja tein harjoituksia ilman vetoliikettä. Tänään työskentelin takaisin ja olin kunnossa suurimman osan harjoittelusta, kunnes yritin raskasta deadlift-sarjaa (tiedän, tyhmä). Hauislihassani sattuu vähän, kun taipun, mutta ei niin paha kuin alkuperäinen kipu.

Minun täytyy tietysti levätä sitä enemmän, tämä tuntuu vain luokan 1 nyrjähdykseltä, ja luulen menevän ottaa koko viikko vapaaksi ensi viikolla (en ole pitänyt taukoa yli vuodessa, sitä tarvitaan todennäköisesti kauan).

Kysymykseni on, onko tämä vain nyrjähdys? Ja onko hauiseni nyt altis vammoille / repeämille useammin? Vai parantuuko se takaisin 100% riittävän levon jälkeen?

Vain selvennys [** kannan ** ja ** nyrjähdyksen **] välisestä erosta (http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00111).
üks vastaus:
#1
+4
JohnP
2014-07-11 19:33:56 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Lihaskannat voivat olla hankalia parantua, lähinnä siksi, että ihmiset eivät ota riittävästi aikaa antaa heidän parantua kunnolla.

Kun otetaan huomioon täydellinen paranemissykli, sinun ei pitäisi enää olla bicepin vaurioitumisen riski kuin mikään muu kehon lihas. Huomaa, että kipu on hauisn keskellä, mikä melkein estää jänteen osallistumisen, joten se on todennäköisesti kaikki lihaskuitu. (On mahdollista, että olisit voinut loukkaantua jänettä ja viitannut kipuun, mutta alennamme sen tällä hetkellä).

Et huomaa mustelmia ja mainitset myös arvosanan, mikä tarkoittaa, että Olemme ainakin tarkastelleet kaaviota ja veranneet oireitasi, joten ajattelemme, että se on arvosana 1. Useimmat hoidot perustuvat riisiin (lepo, jää, puristus, korkeus), mutta olet jo melko paljon sen paikan ohi, josta jää auttaa, se on enemmän seuraaville 24-48 tunnille. Lepo tulee olemaan suurin ystäväsi yhdessä korkeuden kanssa, jos huomaat jatkuvaa turvotusta alueella.

Kun aloitat takaisin, vähentäisin tekemiäsi kuormia. Yksi viikko ei ole tarpeeksi pitkä, jotta voisimme todella aloittaa häiritsemistä, ja keventämisen takaisin 60-70%: n kuormituksesta pitäisi antaa sinulle viitteitä siitä, missä olet parantumassa. Voit myös harkita bicep-holkkia. En ole iso fani, mutta tunnen ihmisiä, jotka vannovat sen, ja pahimmillaan se ei enää vahingoita.

Luulen, että olet oikealla tiellä, joten ota aikaa, rentoudu ja palaa sitten takaisin harjoitteluun.

Minulla on ollut vatsalihasten vamma (ensimmäisen asteen rasitus, satuttaa liikuntaa 7 toiston jälkeen (ei edes täyttä sarjaa)). Lepäsin useita kuukausia ja kun palasin takaisin, minulla oli jälleen kipua. Joten lepäsin vielä kauemmin (noin vuoden) ja lopulta kipu vatsassani meni pois. Se tapahtui siihen asti, että harjoittelin heitä useita kuukausia sitten, mutta tämä vamma ei kestänyt melkein yhtä kauan (vain muutama viikko). Joten ainakin minun tapauksessani, mitä useammin harjoittelet lihasta sen parantumisen jälkeen ja ennen ensimmäistä vammaa, sitä lyhyempi seuraava vamma kestää. Minulla ei ole koskaan ollut vammoja väärän muodon takia, vain ylikunto.


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...