Kysymys:
Onko paha istua heti harjoituksen jälkeen?
Alex B
2011-03-02 04:51:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen kuullut useita kertoja, että sinun ei pitäisi istua heti harjoituksen jälkeen, kun syke on korkea, ja sinun pitäisi seisoa ja kävellä hieman. En kuitenkaan muista vakuuttavaa selitystä sille, miksi näin on.

Onko tämä totta vai kaupunkimyytti, joka perustuu joihinkin päivättyihin tutkimuksiin? Jos totta, mitä ihmiskehossa tapahtuu, mikä tekee siitä pahan?

Tämä [kysymys] (http://fitness.stackexchange.com/questions/492/what-is-the-purpose-of-cooling-down) auttaa sinua todennäköisesti
Viisi vastused:
#1
+6
Jonathan Q
2011-12-14 08:05:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

No, se ei ole vanhentunutta olla varma. Olen Ball State U: n liikuntatieteiden pääaine ja kuulen, että sinun ei pitäisi istua heti intensiivisen liikunnan jälkeen. En ole aivan varma mekanismista, mutta jos muistan oikein, se johtuu siitä, miten laskimoveri palaa sydämeen. Lihasten supistuminen on suuri veren liikuttaja takaisin sydämeen työntämällä verta ohittavien yksisuuntaisten venttiilien läpi suonissasi (ei valtimoissa). Esimerkiksi kun lopetat jalkojesi harjoittamisen, jos istut alas, et käytä jalkojen lihaksia, joten et pumpaa niin paljon verta suonistasi takaisin sydämeen. Jos veri palaa tarpeeksi verenkiertoon, voila: verenpaineesi laskee ja voit menettää itsesi. ja pakaralihakset. Se palauttaa veren nopeasti sydämeesi, jolloin voit ylläpitää verenpainetta aivoihin. Lupaan, se toimii!

Hei @JonathanQ! Tervetuloa sivustolle, on mukavaa nähdä enemmän liikuntatieteellisiä ihmisiä sivustolla ja odotan innolla lukemaan lisää vastauksiasi
#2
+5
JasCav
2011-03-02 10:10:09 UTC
view on stackexchange narkive permalink

"Älä istu treenaamisen jälkeen" -säännön (ja en ole lääketieteen asiantuntija - en tiedä kuinka pätevä tämä on) takana on, että jos siirryt intensiivisestä harjoittelusta vain istumiseen ja ei liiku ollenkaan, veri alkaa kerääntyä kehon alaosiin. Tämä aiheuttaa myöhemmin lihaskipua ja ylimääräistä stressiä keholle.

Mielestäni tällä on ainakin järkeä. Aivan kuten sinun ei pitäisi siirtyä painonnostosta pysähtymiseen ja kotiin menemiseen, sinun tulisi myös jäähtyä intensiivisestä sydänharjoituksesta. Ei vain estä loukkaantumisia, mutta jatkat harjoittelun etujen hyödyntämistä vielä jonkin aikaa. (Venyttely nostamisen jälkeen, kävely juoksun jälkeen jne.)

#3
+3
Dave Liepmann
2011-12-14 10:15:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

En tiedä veren yhdistämisestä tai kaikesta jibber-jabberista.

Tiedän, että jos istun heti sprinttien, tangon kyykkyjen, umpikuormien, kahvakuulatyön tai judon jälkeen, sitten selkäni ja takareinani (epäonnistumatta) kiristyy, menettää joustavuutta ja mahdollisesti kouristuu.

En tiedä menetelmää, mutta voin vakuuttaa ilmiöstä.

#4
+2
DavidR
2012-11-11 23:29:26 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen myös havainnut, että jos istun heti pitkän, voimakkaan sydänlihaksen jälkeen, voin kokea lyhyen matalan verenpaineen (ts. näkemykseni kavenee ja melkein pimenen). Minulla oli tapana kokea tämä kun tein maantiepyöräilyä ja / tai maastopyöräilyä. Jos ajaisin todella kovaa, sitten pysähdyin ja laskeuduin nurmikolle, tunsin yllä olevat oireet, jos seisoin nopeasti ylös, missä ikään kuin kävelin sen sijaan (tai polkupyörällä vain hitaasti jonkin aikaa), olisin silti tuntuu väsyneeltä, mutta ei melkein pimeä tai tuntuu aivan yhtä uupuneelta.

En väitä ymmärtävän fyysisiä mekanismeja, mutta koin tämän jatkuvasti.

#5
-1
Alissa Culbertson
2012-11-09 04:13:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Oikea lääketieteellinen ja tieteellinen vastaus on, että jos istut juoksun jälkeen, saat todennäköisesti veritulpan ja kuolet. Lähteeni / todisteeni: teini-ikäiset ja aikuiset, jotka olen tuntenut, jotka ovat kuolleet eaa., He istuvat intensiivisen harjoittelun jälkeen. Pelaan urheilua ja jalkapallossa sinun ei pitäisi taivuttaa polviasi, kun seisot kentällä juoksun jälkeen niin paljon bc-ihmisiä on saanut verihyytymiä. Sama on muiden urheilulajien kanssa ... jopa cheerleading ja voimistelu. Luota minuun.

Henkilökohtaiset anekdootit eivät ole * oikeastaan ​​* lääketieteellisiä ja tieteellisiä (ts. Eivät todellisia julkaistuja vertaisarvioituja tutkimuksia), mutta kiitos, että osoitit minne etsiä.
Tämä vastaus on mielestäni melko huono. AlexB: n mainitsemien kohtien lisäksi henkilökohtaisten anekdoottien ei tarvitse edes olla totta, enkä koskaan luota kenenkään Internetissä (ainakaan ensi kädessä). Etenkin ne, jotka käskevät minun luottaa heihin.


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...