Kysymys:
Kuinka voin tehdä eron hyvien ja huonojen hiilihydraattien välillä?
KJYe.Name
2011-03-02 05:27:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kuinka määrität, onko jokin hyvä hiilihydraatti vai huono hiilihydraatti? Syy, jonka kysyn, on kuukauden kovan treenin jälkeen tajusin, että ruumiini on muuttunut. Kun söin viisi ateriaa päivässä erittäin alhaisella hiilihydraatilla, tarvitsen nyt kuusi - seitsemän ateriaa päivässä, muuten tunnen huimausta. Olen ALOT kevyempi verrattuna harjoittelua edeltävään tilaan. Minua käskettiin saamaan enemmän hiilihydraatteja, mutta en halua tehdä sitä yli. Joten mikä on paras tapa selvittää, onko ruoka hyvä hiilihydraatti vai huono hiilihydraatti?

Minun pitäisi sanoa se paremmin. Okei sanotaan, jos menisin tänään ruokakauppaan ostamaan "hyvää hiilihydraattia" sisältävää ruokaa, mitä etsin ja mikä on ilmeisin tapa etsiä niitä? Sen lisäksi, että lukee etiketin, jota tuoreilla tuotteilla yleensä ei ole.

Kaksi vastused:
#1
+12
G__
2011-03-02 05:38:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tyypillisesti "hyvä hiilihydraatti" tarkoittaa, että ruoalla on ravintoaineita ja se imeytyy verenkiertoon hitaasti.

  • Koko : kuidut, kuoret ja muut materiaalit tarjoavat kuitu (joka rajoittaa insuliinipiikkiä) ja vitamiinit. (esim. valitse ruskea riisi valkoisen riisin sijaan)
  • Puhdistamaton : Jalostusprosessit poistavat yleensä ravintoaineita. Lisäksi niillä on taipumus tehdä elintarvikkeita siten, että ne imeytyvät nopeammin. (esim. välttää tavallista valkoista jauhoa kiven jauhamisen hyväksi tai parempi vielä välttää jauhoja kokonaan)
  • Monimutkainen : Luonnollisissa elintarvikkeissa, jotka sisältävät "monimutkaisia ​​hiilihydraatteja" sokereiden tai tärkkelysten sijaan, on kuitua ja muuta materiaalia, joka auttaa hidastamaan imeytymistä verenkiertoon (esim. valitse pavut perunoiden sijaan)
  • Matala glykeeminen : glykeeminen indeksi (ja siihen liittyvät glykeeminen kuormitus) on mitta, kuinka nopeasti elintarvikkeet imeytyvät verenkiertoon. Matala glykeeminen määritellään tyypillisesti elintarvikkeiksi, joiden indeksi on korkeintaan 30-50 (normalisoitu 100-asteen pöytäsokeriin nähden).
mahtava hiilihydraattien hajoaminen.
olen myös kuullut, että periaatteessa kaikkea, mikä ei ole valkoista, pidetään hyvänä hiilihydraattina? onko tämä totta?
@kjy En tiedä, pitäisikö tätä jotain yleismaailmallisena totuutena, mutta valkoisten ruokien välttäminen on hyvä nyrkkisääntö. (Terveitä poikkeuksia tähän sääntöön ovat kukkakaali, munat ja täysmaito)
muistuttaa minua "teoriasta", jonka työtoverini oli kertonut, että kaikki terveelliset elintarvikkeet olivat ruskeita. Joten jos se on ruskea, se on terveellistä. Kolminkertainen suklaa-fudge-brownie, jolla on kukaan?
#2
+1
Tangurena
2011-03-02 06:54:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Yleensä ero "hyvän" ja "huonon" välillä johtuu siitä, ovatko hiilihydraatit " yksinkertaisia ​​" vai " monimutkaisia ​​". Nykypäivänä glykeeminen indeksi on myös hyvä "hyvyyden" mittari

hyvin yksinkertainen tapa tarkastella hiilihydraatteja, mutta onko olemassa visuaalinen tapa määrittää, mikä on yksinkertaista tai monimutkaista?
olen myös kuullut, että periaatteessa kaikkea, mikä ei ole valkoista, pidetään hyvänä hiilihydraattina? onko tämä totta?
@kjy112 Ei. Ei väriä erikseen. Yleissääntönä voit kuitenkin sanoa, että kaikkea, mikä voidaan muuttaa valkoiseksi hiilihydraatiksi, voidaan pitää huonona (vaikka se sisältää todennäköisesti hyviä hiilihydraatteja, samalla kun eliminoidaan suurin osa / kaikki huonot hiilihydraatit) eli kukkakaali on hyvä hiilihydraatti


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...