Kysymys:
Mikä on "Runner's High"?
James Mertz
2011-03-03 01:52:27 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Elämässäni on ollut muutama kerta, jolloin uskon kokeneeni "Runners High" -nimisen ilmiön tai euforisen tilan juoksun aikana, jossa sinusta tuntuu, että voit jatkaa juoksua ikuisesti.

Kysymykseni on kaksinkertainen:

  • mikä tämä tunne oikein on?
  • Onko olemassa tapoja "kouluttaa" kehoasi päästäksesi tähän tilaan nopeammin?
Miksi haluat sen?
@Jdelage Ilmeisesti et ole koskaan kokenut tätä "olemisen tilaa". Se on melko nautinnollinen kokemus, kun saat sen. En ole melkein saavutus mielestäni.
Kohtuullista, mutta heroiini on myös nautinnollinen ... Ja käytän tätä esimerkkiä, koska endorfiineja verrataan usein opiaatteihin.
@Jdelage Tämä kokemus on luonnollinen asia, joka on kaiken kaikkiaan hyvä. Tietojeni mukaan ei ole pahoja sivuvaikutuksia.
@KronoS, monet asiat ovat luonnollisia ja / tai niillä ei ole huonoja sivuvaikutuksia, kun ne tehdään * luonnollisella * tasolla. Mutta tekemällä jotain tuntikausia enemmän kuin normaalisti tapahtuu, kuva muuttuu jollekin * mahdollisesti * haitalliselle. Tai kuten toksikologit sanovat, "annos tekee myrkyn".
Kahdeksan vastused:
#1
+27
Adam Nuttall
2011-03-03 02:00:22 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vuonna 2003 tehdyssä uraauurtavassa kokeessa Georgian teknillisen instituutin tutkijat havaitsivat, että 50 minuuttia kovaa juoksua juoksumatolla tai ajaminen paikallaan olevalla polkupyörällä nosti merkittävästi veren endokannabinoidimolekyylien määrää veressä ryhmä korkeakouluopiskelijoita.

Endokannabinoidijärjestelmä kartoitettiin ensimmäisen kerran muutama vuosi ennen sitä, kun tutkijat ryhtyivät selvittämään, miten kannabis, alias marihuana, vaikuttaa kehoon. He havaitsivat, että laaja reseptoriryhmä, joka on klusteroitu aivoihin, mutta löytyy myös muualta kehosta, antaa marihuanan vaikuttavan aineen sitoutua hermostoon ja laukaista reaktioita, jotka vähentävät kipua ja ahdistusta ja tuottavat kelluvan, vapaamuotoisen hyvinvoinnin tunne. Vielä kiehtovampaa, tutkijat havaitsivat, että oikeilla ärsykkeillä keho luo omat kannabinoidit (endokannabinoidit). Nämä kannabinoidit koostuvat lipideinä tunnetuista molekyyleistä, jotka ovat riittävän pieniä ylittämään veri-aivoesteen, joten verestä liikunnan jälkeen löydetyt kannabinoidit voivat vaikuttaa aivoihin.

Phys Ed: Mikä todella aiheuttaa juoksijan korkean tason?

Onko olemassa tapoja kouluttaa kehoni saavuttamaan tämä tila nopeammin?
"Onko tämä kertyvä uusi tiede todettu vai voidaanko koskaan todistaa lopullisesti, että endokannabinoidit ovat juoksijan korkeuden takana, on epävarmaa."
Hmmm, heidän ei todennäköisesti olisi pitänyt käyttää uni-opiskelijoita, jos he halusivat uskottavan tutkimuksen.
Mikä on evoluution syy miksi näin tapahtuu?
@Jojo Savannan esi-isillämme oli melko utelias metsästystekniikka: Juoksu kohti saalista. Se heittää pois (ajattele Sebraa tai Gazelle) pari metriä ja istuu sitten. Jatka kohti sitä. Toista muutama tunti, kunnes saalis on täysin uupunut. Siksi pitkien juoksujen juokseminen on meille tarkoitettu, ja siten kehomme haluaa kertoa meille nauttivan siitä.
Keho palkitsee positiivisen käyttäytymisen (juoksun tapauksessa, koska me juoksimme ennen metsästämään ruokaa) vapauttamalla endorfiineja yrittäen kannustaa meitä toistamaan tällainen käyttäytyminen. Yksilöt, joille tätä ei tapahdu, kasvatetaan lopulta niistä lajeista, joille se tapahtuu (ja lisääntyvät todennäköisemmin seurauksena).
Juuri viikko sitten tällä samalla sivustolla kaverit selittivät, että tämä ei ole totta. Esivanhempamme keräsivät suurimman osan ajasta ruokaa maasta, mikä vaati paljon kävelyä, mutta paljon vähemmän juoksemista. He juoksevat vain piiloutumaan. Vasta myöhemmin he alkoivat metsästää, mutta sitten he olivat järjestäytyneet ja käyttivät aivoja enemmän tuoretta voimaa.
@Nenad-linkki? Olen varsin kiinnostunut erityisesti tämän lainauksista, koska olen kuullut sen molempiin suuntiin.
50 minuuttia kuulostaa suunnilleen oikealta. Minulla on tapana päästä tähän tilaan juoksun lopussa ja kun olen todella hyvässä kunnossa.
Missä on linkki tähän tutkimukseen?
* 50 minuuttia * Hmm ehkä siksi - jopa yli viiden sadan kilpailun jälkeen (puhumattakaan _ajoista ...) - en ole perehtynyt tähän "juoksijan korkeaan": en ole koskaan fyysisesti pystynyt juoksemaan turvallisesti> 5 mailia ja sen sijaan turvautui 6min / maili-ish lyhyempiin ajoihin / kilpailuihin.
Toinen kysymys: niin ilmeisesti tämä `_endokannabinoidi_ välttää kannabiksen _hengittämisen vakavia haittoja ..? Johtuuko sitten haittoja _savusta_ ja muista ainesosista / epäpuhtauksista (eivätkä ollenkaan kannabiksen syystä)? En ole missään tapauksessa kiinnostunut kannabiksen ottamisesta suoraan (en halua / tarvitse huumeiden aiheuttamaa mielialaa), mutta olen vain utelias.
#2
+10
Natalie Barnett
2011-04-07 08:27:51 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kokemukseni mukaan juoksijan korkein saavutetaan vasta, kun olet "osunut seinään" ja saanut toisen tuulen. Sinun täytyy juosta muurin ohi ja osua toiseen seinään, ennen kuin pääset "juoksijan korkealle". Ajattelin aina, että se oli seurausta endorfiinien vapautumisesta.

Jotta saavutat juoksijan korkean nopeammin, joudut juoksemaan korkealla intensiteetillä pitkään. Mitä enemmän harjoittelet, sitä paremmalla kuntotasolla saavutat, mikä tarkoittaa, että sinun on jatkettava itsesi työntämistä vielä kovemmin saavuttaaksesi todellisen juoksijan korkean tason.

Uskon, että evoluutio on mielestäni selviytymismekanismi. Sen avulla voit ohittaa kaiken kehosi palautteen, joka kehottaa sinua lopettamaan ja jatkamaan joka tapauksessa.

#3
+7
alesplin
2011-06-01 23:30:27 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Toinen tuuli, Runner's High jne. johtuvat todennäköisesti siitä, että saavutat pisteesi, jossa kehosi alkaa polttaa rasvaa polttoaineena. Rasva on paljon rikkaampi energialähde, josta on helpompaa saada hyödyllistä polttoainetta kuin sokeria, joten kun sokeria polttanut kehosi alkaa polttaa rasvaa, sinusta tuntuu, että sinulla on yhtäkkiä odotettua suurempi energiamäärä .

Edellisessä vastauksessa, joka koski endokannibinoideja, mainitaan, että tämä johtuu lipideistä, jotka ovat riittävän pieniä päästäkseen aivoihin verenkierrosta. Nämä lipidit ovat todennäköisesti kehosi sivutuote, joka alkaa polttaa varastoitua rasvaa polttoaineeksi.

Kun sanoit "todennäköisesti aiheuttanut", onko sinulla viitteitä?
Tutkimus, joka voi osoittaa kausaalisuhteita käsitteen, kuten "Runners High", ja havaittavan fyysisen ilmiön välillä, on melko harvinaista. Joten ei, ei oikeastaan. Ainoastaan ​​havainnot omasta kokemuksestani, jotka on ekstrapoloitu lukemiini kappaleiksi, jotka näyttävät olevan järkeviä minulle.
Näen. Olisi hyvä nähdä myös tutkimuksen palaset.
Se on ollut jo jonkin aikaa. Näen, voinko metsästää heidät uudelleen.
#4
+1
dmckee --- ex-moderator kitten
2011-04-03 00:30:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kourallinen kokemuksiani "juoksijasta" muistuttaa huomattavasti kourallista kokemuksiani, jotka osuvat "virtaustilaan" harrastamalla taistelulajeja. Toiset ovat verranneet "virtaustilaa" zentranssiin.

Joten on olemassa muita reittejä samanlaiseen kokemukseen tai olemustilaan, mikä ei tarkoita, että niitä on helpompi seurata.

#5
+1
Zakman411
2011-04-03 00:47:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Juoksin pitkän matkan radalla lukiossa (olen tällä hetkellä yliopistossa) ja juoksen edelleen tähän päivään asti. Kuitenkin se oli kauden aikana, kun harjoittelin paljon, kokenut tämän tunteen - tiedän, että se on endorfiinien vapautuminen, joka antaa sinulle euforian, mutta huomasin myös, että juoksun jälkeen minulla oli myös hyvä tuulella. Endorfiinit kestävät jonkin aikaa.

Pystyin myös saavuttamaan Runners Highin hyvin nopeasti, kun olin todella hyvässä kunnossa (yleensä ensimmäisen puolen mailin jälkeen). Luulen, että se eroaa kaikilla, mutta muistan, että se yleistyi, kun juoksin useammin. Toivottavasti tämä auttaa

Luulen, että viittaamaasi tunnetta kutsutaan useammin olemaan "alueella". En usko, että suurin osa ihmisistä saavuttaa juoksijan korkeuden juoksun alussa. Tunne, jonka kuvasit tuntevasi juoksun jälkeen, kuulostaa enemmän kuin mitä kokin ja pidin juoksijan huippuna.
#6
  0
Chris S
2011-04-02 21:50:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tämä on wikipedian vastaus, jonka uskotaan olevan syy tunteeseen sekä harjoituksen aikana että sen jälkeen.

Endorfiinit... muistuttavat opiaatit kyvyssä tuottaa kivunlievitystä ja hyvinvoinnin tunnetta.

[...]

Endorfiinituotannon julkistettu vaikutus on niin sanottu "juoksijan korkea", jonka sanotaan esiintyvän, kun rasittava liikunta vie henkilön yli kynnyksen, joka aktivoi endorfiinituotannon. Endorfiinit vapautuvat pitkien, jatkuvien harjoitusten aikana, kun voimakkuustaso on kohtalainen ja korkea, ja hengitys on vaikeaa.

Edelleen annetaan sama lainaus kuin Adamnuttallin vastauksella.

#7
  0
Nenad Dobrilovic
2011-12-05 23:38:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Minulle ainoa järkevä vastaus on: antaa juoksijalle mahdollisuus jatkaa toimintaa. Muuten hän vain pysähtyisi, tuntuen uupuneelta. Kehitysnäkökulmasta on oltava syy pitkälle juoksulle / toiminnalle, ja niillä, joilla oli kyky pakottaa itsensä suorittamaan pidempään, heillä oli paremmat mahdollisuudet selviytyä. nykyaikana.

#8
-1
minimatt
2013-04-22 14:16:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Termi juoksijat korkealla viittaa tilaan, jossa tuntuu olevan "korkea" juoksun jälkeen ... Luulen, että kysyt "toisesta tuulesta", toisesta tuulesta on useita teorioita.

Ensimmäinen on se, että kehosi saavuttaa tietyn ajan juoksemisen jälkeen tasapainotilan hapen ja pyruviinihapon välillä (joka muuttuu maitohapoksi, ellei sitä hapeteta riittävän nopeasti), mikä johtaa tämän pyruviinihapon muuttumiseen ATP: ksi (adenosiinitrifosfaatti). Siksi annat sinulle uuden energialähteen.

Toinen teoria on aiemmin mainittujen endorfiinien teoria.

Sen perusteella, mitä voin kerätä kattavasta aiheen lukemisesta, en voi mitenkään juna toiselle tuulelle, mutta koen sen 3-4 minuutin kuluttua tavallisesta juoksuaikastani.

Onko sinulla lisälukemista siitä ensimmäisestä teoriasta?
Toinen tuuli ei tule 3-4 minuutin kuluttua, todennäköisemmin et lämmitä kunnolla. Maitohappo on myös energialähde, ja se syntetisoituu uudelleen glukoosiksi maksassa (Cori-sykli). Anaerobisessa glykoloosissa maitohappoa käytetään myös pyruvaatin tuottamiseen, joka on toinen ATP-tuotannon lähde. Maitohappo (toisin kuin yleisesti uskotaan) ei ole vastuussa lihasten palamisesta, se ei ole vain jätetuote, eikä se ole myöskään vastuussa viivästyneestä (24-48 tuntia liikunnan jälkeen) arpeudesta. -1.
Siinä sanotaan 3-4 minuuttia yli sen, mitä normaalisti juoksin ... Mikä on 30 ja 35 minuutin välillä


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...