Kysymys:
Mitä minun pitäisi etsiä juoksukengästä?
James Mertz
2011-03-02 03:48:27 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Haluan juosta ulkona ja tarvitsen siksi juoksemiseen kenkiä. Juoksukengille on kuitenkin valtavat markkinat, ja eksyn kaikkiin vaihtoehtoihin. Mitkä ovat suositukset hyvän kengän valitsemiseen juoksemiseen?

(Huomaa: En etsi "mikä on parasta", vaan mitä tekniikkaa tai ominaisuuksia minun pitäisi etsiä)

... vain henkilökohtainen kokemus sen jälkeen, kun rakenne on saatu ilmeisesti käänteellä tuettujen kenkien takia pitkällä etäisyydellä ja juoksijan polvien tappaja: yritä ensin selvittää luonnollinen tapa juosta (mielestäni paljain jaloin tai neutraalisti) ja sitten sopivilla kengillä. Sana tekniikka on tässä tilanteessa hieman koominen, tekniikkasi on jalkasi - ne ovat tehokkaita ja luonnollisia. On vaikea sanoa, mikä on jopa juoksu, jos et tiedä perusasioita. Ennen kuin tuhlataan aikaa kenkäkaupoissa ja kenkäpornografiassa, opi perusteet hyvin. Kesti yli 10 vuotta tämän ymmärtämiseen! Suorita - ja mikä tärkeintä, pidä hauskaa!
Neljä vastused:
#1
+38
Ivo Flipse
2011-03-02 06:08:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vastuuvapauslauseke: Olen työskennellyt yrityksessä, joka valmistaa painolevyjä, joiden avulla voit analysoida juoksumalleja (kengillä tai ilman). Olen tehnyt tutkimusta erikoistuneessa juoksukenkäkaupassa ja isäni on ortopedisten kenkien valmistaja. Joten lyhyesti sanottuna mielipiteeni ovat melko puolueellisia, mutta eivät suinkaan tieteellisesti todistettuja.

Vaikka md5sum mainitsee hienoja nyrkkisääntöjä, ne koskevat kaikkia kenkiä eivätkä auta sinua määrittämään mitä etsimäsi kenkätyyppi.

Ensimmäinen lyhyt huomautus: Adidas teki tutkimuksen jo vuonna 1987 ja huomasi, että suurin osa vammoista johtuu:

Harjoittelun aiheuttamat vammat:

  • Harjoittelun virheellinen intensiteetti: 12%
  • Liian nopea intensiteetin kasvu: 9%
  • Useat muut: 9%

Kenkien aiheuttamat vammat:

  • Kenkien huono laatu: 17%
  • Kenkien käyttäminen liian kauan: 11%
  • Väärät kengät vahvat >: 44%

Kuten näette, oikean tyyppisten kenkien valitseminen on melko tärkeää! Kuinka valitsemme sellaisen?

Dissection of a Saucony shoe

Kun leikataan kenkä, se koostuu kahdesta pääkomponentista:

  • päällinen, joka on verkko, nahka tai synteettinen materiaali + kengännauhat;
  • kengän pohja, joka voi koostua useista kerroksista

Ensimmäinen komponentti koostuu samasta melkein jokaisesta juoksukenkäparista. Vaikka viimeinen, jonka ympärillä se on tehty, saattaa olla tai ei välttämättä sovi jalkaasi ( katso md5sumin vastaus erinomaisiin neuvoihin siellä), et kuitenkaan löydä paljon vaihtelua tietyssä tuotemerkissä. Huomaa kuitenkin, että tämä pätee lähinnä juoksukenkiin. Älä edes harkitse juoksemista näillä halvemmilla aerobisilla tai tennismalleilla , koska pudotat Adidaksen aiemmin löytämään ansaan.

Toinen komponentti, joka on kengän ainoa osa. Kun sanon ainoa, tarkoitan itse asiassa kaikkea, mikä on jalkasi alla, kun olet kengän sisällä. Yritä keskustella kaikista sen sävellyksistä riippuu vahvasti tuotemerkistä ja niiden suunnitteluosastosta.

Kun rajoitat kestävyysjuoksun valintoja ja jätät pois harrastajakenkiä, jotka on tarkoitettu polkujuoksulle tai radalla sprintille . Sinulla on kenkäpohja, jolla on useita toimintoja:

  • tarjoavat vakautta ja liikkeen hallintaa,
  • iskunvaimennus ja / tai vaimennus ,
  • suojaus maanalaisilta ja liikakäytöltä / rasituksilta,
  • mukavuus,
  • tehokkuuden parantaminen

Iskunvaimennus on määräytyy lähinnä painosi, eikä kenkätyypin mukaan. Kun olet kevyempi, voit päästä eroon '' pehmeämmistä '' (kuten matalammilla rannan arvoilla) pohjalta kuin silloin, kun olet raskaampi. Kun sanon iskunvaimennuksen, älä heti ajattele: Nike Air! koska suurin osa imeytymisestä syntyy nivelten taipumisesta eikä pohjan puristamisesta.

Liikkeenohjauksessa on useita "erikoisominaisuuksia", vaikka voitkin olettaa, että ellei sinulla ole vakavaa häiriötä, luultavasti et Et tarvitse mitään äärimmäisiä malleja. Äärimmäisissä tarkoitan kenkiä, joissa on äärimmäiset kulmat kantapäässä, tai muita temppuja:

enter image description here

Jos olet normaali putoat yhteen kolmesta ryhmästä : ne, jotka ääntävät liian paljon, ne, jotka juoksevat puolueettomasti, ne, jotka eivät puhu tarpeeksi (tai supinaattina). Älä erehdy tähän muihin kolmeen tyyppiin, joista ihmiset haluavat kutsua: litteät, normaalit ja kaarevat jalat. Vihaa rikkoa sitä heille, mutta koska kengillä kaikilla on sama muoto sisäpuolella, niitä ei varmasti soviteta kaariisi! Ei, puhun biomekaniikasta täällä:

enter image description here

Nämä kuvat kuvaavat tämän kohteen nilkan suurinta liikettä, jota juoksukenkäsi yrittää rajoittaa. Riittävän hauska, en melkein koskaan kohdata kenkiä, jotka auttavat välttämään kiihtyvyyttä (supinaatiota), joten valinta merkitsee sitä: kuinka paljon ääntämistä sinulla on, liiallisesta normaaliin?

Tämä kiehuu kolmeen tärkeimmät kenkätyypit:

  • Raskaat tukikengät, tunnistat ne erittäin suoralla viimeisellä ja kaarialue on joko kokonaan täytetty tai takaa on käynnissä antipronaation tuki kengän pallo. Voit tunnistaa tämän sen harmaasta väristä tai ainakin käyttämällä selvästi erottuvaa värieroa kengän sisäpuolen (mediaalisen) ja ulomman (lateraalisen) puolen välillä.
  • Kohtuulliset antipronaatiokengät, joissa on usein vain antipronaation tuki kantapään alueella. Jälleen voit tunnistaa tämän harmaan värin perusteella.
  • Neutraaleilla kengillä ei ole mitään erityisominaisuuksia pronation vähentämiseksi (joita kahdella muulla mallilla ei vielä ole).

Joten mistä tiedän, mitä tarvitsen?

Yksi helppo tapa määrittää tämä on taaksepäin historiasi:

  1. Sinulla ei ole koskaan ollut antipronaatiokenkiä etkä saanut vammoja? -> Hanki neutraalit kengät
  2. Juoksetko paljon ja pitkiä matkoja? Neutraalit kengät
  3. Et ole ylipainoinen? -> Neutraalit kengät, ellei siirtopistettä 3 sovelleta. Jos ei, vakaampia kenkiä
  4. Onko sinulla koskaan pronaatioon liittyviä vammoja? Hanki vakaampia kenkiä.

Jos olet ylipainoinen ja sinulla on ollut pronaatioon liittyviä vammoja, kyllä, todennäköisesti tarvitset raskainta tukea. Useimmissa muissa tapauksissa neutraali kenkä on niin kunnollista, että et tarvitse mitään muuta.

Eikö ole mitään vaihtoehtoa?

No, kyllä, kaikki tuotemerkit kertovat, että heidän kenkiinsä on rakennettu ylivertaista tekniikkaa, ja he ovat kunnossa. Mutta valitettavasti heille tämän tekniikan on myös sovitettava jalkasi. Kun otat 5 erilaista tuotemerkkiä ja aloitat niiden testaamisen juoksumatolla, sinun on todennäköisesti päätettävä valita kahden tuotemerkin välillä, koska loput 'eivät tuntuneet oikealta' ja päätät valita yksi hienoilla väreillä.

Mitä teen, jos haluan aloittaa juoksemisesta enkä tiedä, mikä on minulle hyvää?

Tyypillisesti se riippuu monista asioista, mutta hyvän juoksumyymälän pitäisi pystyä neuvomaan sinua olosuhteidesi perusteella. Mikä on ryhti, ikä, ruumiinrakenne, aktiivisuustaso, yleinen terveydentila, tavoitteet juoksemisessa, harjoittelun intensiteetti jne ...? Mutta kaiken kaikkiaan, hyvä vakaa juoksukenkä on enemmän kuin riittävä. Kun sinulla on hyvä kenkä, muut Adidaksen tutkimuksen tekijät ovat tärkeämpiä: juokseminen liian kovalla, liian kovalla maanalaisella, liian kauan, aivan liian usein lyhyessä ajassa aiheuttaa vammoja riippumatta siitä, mitä kenkiä käytät .

Onko viimeisiä sanoja?

Kokenut juoksija on yleensä eri mieltä neuvojeni kanssa, mutta se ei vastaa heille. Koska jos pystyt juoksemaan paljon ja hyvin usein, on todennäköistä, että luonnollinen valinta päätti, että olet aika hyvä juoksija, tai muuten Äiti Luonto olisi pysäyttänyt sinut raidoillasi kauan sitten. Tämä tarkoittaa, että sinun on käytettävä kevyempiä tai typeriä kenkiä, kuten Vibram-kengät, koska annat kehosi tehdä kaiken työn. Suorituskyky paranee lähinnä siitä, että jätät niin suuren osan kengästä, ettei se pääse tielle.

Huomaa, että tämä vastaus on ensimmäinen luonnos, joten se saattaa sattua merkittävästi ajan myötä
"Ensimmäinen luonnos"?! Minusta tuntuu siltä, ​​että luin juuri yliopistolehden: P Hyvää tietoa.
Varmasti juoksukenkäkaupat antavat samat neuvot kuin juoksijoiden maailmanartikkeli? Jonka oletettavasti kirjoittanut alan asiantuntija (tai ehkä se ei ollut)
@ChrisS: Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Runners Worldista, mutta koska ne edustavat myös kenkäkaupan franchising-palvelua, he eivät julkaise huonoja asioita kengistä, joita he yrittävät myydä. Lisäksi en usko, että löydät tutkijoita heidän puolestaan ​​ja edes tiedemiehet eivät ole samaa mieltä siitä, mitä kengät todella tekevät. Belgiassa on tutkimusryhmä, joka testaa tätä nyt roboteilla, joiden toivottavasti pitäisi vastata kysymykseen.
Kokeneilla juoksijoilla on kuitenkin paljon kokemusta eri malleista ja tuotemerkeistä, ja he tietävät myös muiden ihmisten kokemukset. Joten sen perusteella heidän pitäisi pystyä valitsemaan oikea sinulle. Heillä ei myöskään ole sananvaltaa siitä, millaista kenkää valmistetaan, joten olemme kaikki riippuvaisia ​​kenkämerkistä tehdäksemme kunnollisia kenkiä ja yrittäen sovittaa sinulle parhaat (tällä kaudella) kengät.
onko termi "neutraali" tarkoitettu "sanana" tai vain tekniseksi merkitykseksi "ei tukea, kuten kääntötukea"? Tämä on erittäin hyvä vastaus (vaikkakin hieman puolueellinen, ei käyttämällä sanaa paljain jaloin käynnissä, mutta "neutraali" - ehkä termi "paljain jaloin käynnissä" on liian ladattu termi, neutraali juoksu kuulostaa todella paremmalta agnostiselta valinnalta). Joka tapauksessa se sai minut haastamaan oman juoksutyylini - takaisin kiviaikaan ja adiadaseihin hetkeksi / dev / null: P
@hhh ehkä meidän pitäisi puhua tästä keskusteluhuoneessamme, koska se on mielenkiintoinen keskustelu, mutta ei todellakaan sovellu kommentteihin
#2
+3
Richard
2011-03-02 04:34:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kokemukseni mukaan (parempi) mielestäni on parempi mennä kauppaan neuvomaan mitä kenkiä ostaa kuin käyttää omaa harkintani. Isossa-Britanniassa on useita Sweat Shop -nimisiä kauppoja, joilla on juoksumatto myymälöissä. He käyttävät näitä juoksumattoja ja hidastuskameroita juoksutekniikan analysointiin ja neuvovat ostettavan kengän tyypistä. Luulin, että tämä oli paljon parempi tapa ostaa kenkiä kuin yrittää löytää kengät itse, ja he tietävät mitä he puhuvat. Oletan, että amerikkalaisilla serkkuillamme on vastaavia kauppoja. Joten yhteenvetona, jätä valinta jollekin, joka tietää, että he puhuvat.

Alankomaissa on pari kauppaa, joilla on pieni kappale, jota he käyttävät hidastetun tekniikan analyysiin. Oikein asennettujen kenkien saaminen auttaa minua vähentämään pieniä kipuja, kun harjoittelin voimakkaasti.
#3
+2
Chris S
2011-03-02 04:15:34 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kokemukseni juoksukenkien suhteen on tärkeämpää korvata ne säännöllisesti kuin huolehtia itsestäsi liikaa tietyillä markkinointituotteilla, joita Niken kaltaiset valmistajat haluavat käyttää kenkien myyntiin. Kenkä, jonka pohjassa on paljon 'palautumista' ja joustavuutta ja joka tarjoaa iskunvaimennuksen polvilleen, on paras juoksu betonilla. Vältä muotitalon kouluttajia ja pidä kiinni Asicsista, New Balancesta ja Mizunosta, koska ne ovat parempaa vastinetta rahalle ja ne on tarkoitettu juoksijoille sen sijaan, että he tekisivät paikkoja.

On trendi paljain jaloin juoksemalla nyt ( tämä TED-keskustelu selittää miksi), joten voit säästää dollareita ruoholla / rannalla juoksemalla!

Tämä ei todellakaan lähesty "tekniikkaa" tai mitä etsiä muuta kuin "pomppiminen ja joustavuus". En myöskään etsi tuotenimeä, vaan mikä tekee kengästä hyvän vai ei.
Varoitan viimeisiä neuvojasi vastaan, jos et ole taitava juoksija. Pelkästään siellä meneminen ja paljain jaloin aloittaminen ilman asianmukaista sopeutumista tai harjoittelua on vaarallista!
@Kronos http: // www.runnersworld.fi / kengät / kenkien valitseminen-perusta / 481.html menee jalkalääketieteen yksityiskohtiin. Jokainen kunnollinen juoksuliike määrittää, mitkä näistä 3 jalan tyypistä olet, jos sinulla on ongelmia pronaation kanssa.
Jalkatyyppisi ei kerro mitään lausunnosta @ChrisS. Olet kuitenkin oikeassa, että kenkiä on periaatteessa vain kolme tyyppiä, joten valintaa on joka tapauksessa niin paljon
@Ivo viimeinen kappale oli hiukan poskessa: P Juokseminen missä tahansa paljain jaloin, etenkin kaupungissa (jopa puistossa), vaatii ongelmia
@Ivo: n artikkelin neuvot kuvaavat primaatiokysymystä, se ei ole minun neuvoni. Minulla on aikaisemmin ollut jalkaterapeutin tekemiä kalliita pohjallisia pronaatiota varten ja luulen, että ellet juosta kilpailukykyisesti tai puoli- tai kokonaista maratonia, kenkätyypillä on todella vähän eroa
@Ivo 'paljain jaloin' -ajo-idea ei tarkoita tarkalleen juoksemista paljain jaloin. Se tarkoittaa juoksemista vähäisillä kengillä kuten ihmiset ennen kuin juoksukenkäkaupasta tuli iso. Ajatuksena on, että annat jalkasi toimimaan samalla tavalla kuin se kehittyi. En ole varma, onko se maaginen parannuskeino, kaikki mitä he sanovat olevan, ja olen varma, että jotkut ihmiset tarvitsevat ortopedisia kenkiä ongelmien takia, mutta idea on mielenkiintoinen ja sitä kannattaa tarkastella.
@AmaDaden, Olen samaa mieltä siitä, että vähäiset kengät voivat auttaa ihmisiä. Mutta neuvoa kaikkia tuntematta heidän taustaansa on vaarallista. Ne, jotka edistävät tätä ajatusta, ovat usein kokeneita juoksijoita, joilla on paljon parempi juoksutekniikka kuin (ylipainoisilla) aloittelijoilla. Mutta haluaisin tehdä kunnon tutkimuksen vähäisten kenkien vaikutusten jälkeen!
Siellä on ollut muutama miesten terveysartikkeli yhdessä juoksijan maailman kanssa. Tarvitset kuitenkin turvallisen paikan tehdäksesi sen, ei sisäkaupungin puistoa
#4
  0
Nathan Wheeler
2011-03-02 04:15:10 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kaikki vaihtoehdot ovat olemassa, koska juoksukengät ovat hyvin yksilöllinen tuote. Jotkut ihmiset tarvitsevat enemmän tukea yhdellä alueella, mutta eivät toisella, kun taas toiset tarvitsevat täsmälleen päinvastoin. Parasta on hankkia halvempi pari, käyttää niitä jonkin aikaa, kunnes se murtautuu sisään, ja selvittää, mihin sinun on tehtävä parannuksia.

  • Hanki heille oikea pituus:
    • Älä saa niitä liian lyhyiksi, tai varpaasi kynnet muuttuvat mustiksi (vakavasti).
    • Älä saa niitä liian kapeiksi, muuten saatat kasvaa kynnet.
    • Sinun tulisi sinulla on vaikeuksia sovittaa peukalosi kantapääsi taakse. - Kun kengät on sidottu, nilkkasi pitäisi olla täysi.
  • Älä sido niitä liian tiukasti tai aiheutat äärimmäistä epämukavuutta jalkasillassasi.
  • Koron tulee sopia kantaan, mutta ei painaa nilkkasi.
  • Kaaresi tulisi tuntea olonsa mukavaksi juoksun aikana.


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...