Kysymys:
Mitkä ovat minimalististen juoksukenkien haittapuolet?
goric
2011-03-02 06:57:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Viime vuosina paljain jaloin (tai sen lähellä) juoksemisesta on tullut erittäin suosittua. New Balance, Nike, Saucony ja olen varma, että enemmän on tullut vähäisillä kengillä, puhumattakaan Vibram Five Fingersistä.

Kuulemme tarpeeksi mainoskampanjoiden eduista - mitkä ovat mahdollisia haittoja juoksemisesta minimalistisissa kengissä?

Kolmetoista vastused:
#1
+24
Ivo Flipse
2011-03-03 04:08:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Luulen, että minimikengissä ei luonnostaan ​​ole mitään pahaa , mutta kuten sanotaan: "jos kenkä sopii, käytä sitä". Kengät eivät ole kaikille, joten vaikka se saattaa olla loistavaa joillekin, ne voivat olla haitallisia muille.

Nike Free -kenkä on suunniteltu käytettäväksi yhdessä tavallisten juoksukenkien kanssa matkiakseen. paljain jaloin kävely nurmikentällä lisäharjoituksena. Kölnin yliopiston tutkimukset osoittivat, että tiettyjen lihasten (etenkin suuren varpaan taivuttamiseen käytettävän lihan) voima kasvoi Nike Free -harjoituksen jälkeen.

Mutta voitte kuvitella, mitä tapahtuu, kun joku alkaa käyttää niitä koko ajan sen sijaan, että täydentäisi normaaleja juoksukenkiä. Lujuuden lisäämisen sijasta olet paljon todennäköisempää käyttää näitä lihaksia liikaa.

Olen samaa mieltä monien väitteiden kanssa, joita näiden kenkien eduksi esitetään, mutta suosittelen henkilökohtaisesti vain niitä kokeneemmille juoksijoille ja ihmisille, joilla ei ole ylipainoa tai liiallista primaatiota. Ensimmäisellä ryhmällä on tekniikka ja kunto selviytyä ylimääräisistä rasituksista, joita saattaa aiheutua niiden käytöstä. Kaksi muuta pistettä sulkevat pois lähinnä kaksi suurta riskitekijää loukkaantumisista, joten en suosittelisi heitä kokeilemaan

Ehkä kaikki voisivat käyttää niitä, mutta sitten neuvoisin heitä aloittamaan asteittain ja mieluiten niin paljon kuin mahdollista. Tämän etuna on, että annat kehollesi aikaa sopeutua ja vahvistaa lihaksia käsittelemään juoksemista ilman 'tukea'. Tämän kurssin tärkein etu olisi, että yleisesti vahvemmat lihakset tekevät sinusta vastustuskykyisempiä vammoille, joten se on aina hyvä asia.

#2
+12
Angelina
2011-03-10 02:01:20 UTC
view on stackexchange narkive permalink

En ollut aina minimalistinen / BF-evankelista ... juoksin NCAA xc: llä ja radalla Floridan osavaltiossa 5 vuoden ajan, joten Nike sponsoroi meitä, joten minulla oli suuri puolueellisuus kaikkeen Nikeen kaikkeen (kuka ei kun saat ilmaisen vaihteen vastineeksi siitä, että hännän työskentelee 4-6 tuntia päivässä punnitustilassa, aamuharjoituksissa ja illalla.

Tämän sanottuani oli tärkeää juoksumuotoni parantaminen. Nyt kun juoksumuotoni on parantunut huomattavasti siitä valitettavasta erästä, että menin tuohon ohjelmaan ensimmäisen vuoden aikana, pystyin juoksemaan melkein missä tahansa.

Alun perin olisin sanonut, että voisin juosta vakiokengissä vain korkeakoulussa ääntämisongelmieni takia, mutta lukion aikana tein balettia viisi kertaa viikossa ja minulla oli todella vahvat kaaret ja juoksin sisään harjoittelukenkiä ja minimalistista kulumista paljon (vaikka juoksin vain noin 20 mailia viikossa verrattuna kollegiaalisiin 35-55 mailia viikossa). Nyt, kun olen vahvistanut kaariani monilla paljain jaloin, askelein paljain jaloin, juoksemisen näkymättömissä kengissä kaksinkertaisen päivän helpoissa juoksuissani ja kävelemisessä taloni ympärillä näkymättömissä kengissä, nyt voin juosta Nike-rakenteen triaxissa, brooks adrenaliini, näkymätön kenkä http://www.invisibleshoe.com/, Saucony Kinvara, Nike Free 14 mailia ilman ongelmia ... paljain jaloin paljain jaloin, jos olen jalkapallokentällä Voisin juosta ikuisesti tai likalla ... En ole testannut kykyni siitä, kuinka hyvin pärjään paljain jaloin paljain jaloin Boulderin, Coloradon poluilla tai maastossa - Näkymättömät kenkäni ovat riittävän lähellä paljain jaloin tarpeeksi että ja tarjoavat vain tarpeeksi suojakerroksen tarjoten silti todellisen paljain jaloin tuntuman.

Yhteenvetona voidaan todeta, että minimalistisissa kengissä ei ole mitään haittapuolta, JOS olet tarpeeksi kärsivällinen parantamaan juoksumuotoa ajan mittaan, jotta et kerää vammoja ja käytät minimalismia arvokkaana palautteen lähteenä juoksumuotoon. Sinun ei tarvitse minimalistisia jalkineita juoksumuodon parantamiseksi, mutta se voi auttaa. Ja kun sinulla on loistava juoksumuoto ja vahvat kaaret, vahvat lonkan taivuttimet jne., Voit juosta käytännössä mihin tahansa tai ei mitään, eikä sillä pitäisi olla merkitystä. Joten minimalismilla ei ole mitään haittapuolta, yksinkertaisesti haittapuoli kärsimättömille amerikkalaisille, jotka eivät halua käyttää aikaa parantaa yleistä voimaa ja juoksumuotoa ja haluavat nopean korjauksen verrattuna nähdäksesi yleisen ongelman - että heidän kaarensa ja jalka-nivelsiteet / jänteet ovat surkastuneet ja heikentyneet vuosien varrella käyttäessään liian pehmustettuja juoksukenkiä, jotka toimivat valettuina. Mikä ei ole ongelma käyttää sitä, JOS olet oppinut juoksumuotosi juoksemaan terveellisillä tavoilla ja älä vetoaa loukkaantumiseen ... mutta minulla ei ole, minimalismi voi auttaa.

#3
+9
Adam Nuttall
2011-03-03 03:38:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Vaikka on varmasti muita haittoja, minun on sanottava, että yksi suurimmista haittapuolista, jotka olen löytänyt Vibrams-laitteellani, on haju ...

Ne haisevat!

Pesukoneen käyttö ei ratkaissut mitään. Haluaisin tietää, kuinka tämä ongelma korjataan, mutta se on toinen kysymys toiselle kerralle!

Olen juossut VFF: ssä kolme vuotta ja näin minä hoidan: Jokaisen ajon jälkeen ruiskutan Oustia VFF: iini. Olen varma, että on olemassa muita vaihtoehtoja, mutta haluat desinfioivan suihkeen, jossa ei ole ollenkaan tai on vain vähän hajusteita, koska tuoksu vain muodostuu toistuvan käytön jälkeen ja luo toisenlaisen hajun. Jos kengät alkavat haistaa hieman repeytymistä, pesen ne hellävaraisella pesuaineella ja hyvin pienellä määrällä valkaisuainetta. VFF-laitteeni eivät haise ollenkaan ja ovat kolmen vuoden ikäisiä!
Tämän pitäisi olla erillinen kysymys, mutta käytän hammasproteesien puhdistusaineita. Laitoin ne yöksi, ja kuivumisen jälkeen ne ovat yhtä hyviä kuin uudet.
VFF: ni ovat olleet muutaman kerran voimakkaasti haisevia, ja löysin seuraavat teokset: täytä pesuallas tai iso kulho kuumalla vedellä ja hapen puhtaalla. Liota kenkiä siinä 30 minuuttia. Heitä ne pesuun. Aurinkoinen.
Yritän ajaa ne ylimääräisen huuhtelusyklin läpi siten, että veteen lisätään noin 1/4 kupillista valkoista etikkaa. Happamuus riittää tappamaan monet hajuja aiheuttavat bakteerit, mutta vesi pysyy turvallisena materiaaleille (olisin äärimmäisen epäröivä pestä kaikki aktiiviset vaatteet valkaisuaineella tai oksikleanilla pelkäävän vahingoittaa materiaaleja tai lyhentää tuotteen käyttöikää)
#4
+7
epascarello
2011-05-17 09:30:52 UTC
view on stackexchange narkive permalink

mitkä ovat minimalistisissa kengissä juoksun mahdolliset haittapuolet?

Veriset varpaat, terävät kivet ja kypsennetyt jalat sulasta mustasta kannasta ovat muutamia ongelmia minimalististen kenkien kanssa.

Käytän VFF KSO: ta juoksemalla tuhkaradalla, jota olen juossut monta kertaa aiemmin. Kuulin äänen ja katsoin ylös puuhun. Seuraava asia, jonka tiesin puristavan kipua, potkaisin miehen reikäkantta, joka ulottui maasta noin puoli tuumaa. Veti KSO: n ja huomasin, että tukossa varpaassani oli halkeileva varpaankynsi ja verta vuotanut siitä, mistä kynsi kaivoi. Varpaani näkeminen oli muuta kuin verta. Laskin takaisin tiukkaan kenkään ja juoksi vielä 4 mailia takaisin kotiin. :) KSO: t päätyivät pesuun saadakseen verta ulos.

Suuret kivet, joilla on kireä jalka, vastaavat paljon kipua. Ohut kumi estää kallion viipalemasta jalkaa, mutta se ei suojaa iskuilta tulevalta paineelta. On vaikea oppia oppimaan olemaan jännittämättä jalkoja laskeutuessasi, koska kireä jalka sattuu, löysä jalka ottaa paremman vaikutuksen satunnaisista esineistä.

Myös juoksu keskipäivällä kesällä tarkoittaa, että jalkasi kypsyvät pohjasta. Juokseminen valkoisilla viivoilla on pakko juhannuksena, jos et halua, että ihosi sulaa kengän kumiin.

#5
+6
Sparafusile
2011-03-02 07:01:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jos olet käyttänyt kenkiä koko elämäsi, olet todella kipeä, jos jätät kenkäsi kotiin seuraavan kerran kun suoritat maratonin. Sinun on kehitettävä jalkoja, jotta voit juosta turvallisesti paljain jaloin. Jotta vältetään joutuminen viemään aikaa juoksemisesta, suosittelen työskentelemään siihen asti. Ota kenkäsi, mutta älä käytä niitä ensimmäisen vuosineljänneksen / puolen / koko mailin ajan, kun totut siihen. Lopulta voit juosta kaiken mitä haluat.

Lisäksi ilman kenkiä jalkasi kohtaavat jalkakäytävän eri tavoin. Arkuus voi johtua paitsi jalkojen suojaavan kovan ihon puutteesta, myös luiden ja jänteiden kulumisesta juoksemasta eri tavalla.

#6
+4
J. Win.
2011-05-16 11:03:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen painava (190lb) ja minulla on hyvin tasaiset kaaret. Ajoin suuria mittarilukemia voimakkaasti pehmustettujen kenkien kanssa, joita markkinoitiin sopiviksi kaltaiselleni. Pari vuotta sitten vaihdoin VFF: iin ja paljain jaloin. Aluksi tein paljain jaloin sprinttiharjoituksia ruoholla kahdesti kahden viikon aikana, sitten päivitin kahden mailin paljain jaloin jalkakäytävälle paljain jaloin. Suurin ongelma oli ihon sitkeys ja kovettuminen, mikä lisäsi mukavuutta ja lämmönkestävyyttä. Juoksin 10 mailin maastokilpailun 6 viikossa startin jälkeen kohtuullisella vauhdilla. Lihakset olivat kipeitä juoksun aikana, mutta seuraavana päivänä ei ollut kipua. Juoksen nyt paljain jaloin aina kun mahdollista, ja juoksen VFF: ssä, kun en tunne aluetta. Suosittelen tätä kenellekään; ei ole totta, että tarvitset kaarituen tai pitkän siirtymäajan. Epäilen, että on erittäin tärkeää saada oikea paljasjalkainen askel, ja tämä voi olla ongelmien lähde, joista jotkut ihmiset kertovat.

Olen aloitteleva juoksija, mutta nauti siitä suuresti ja käytän ortopediaa vakavasti litteiden jalkojen takia, joten se kannustaa minua siihen, että voin hyötyä paljain jaloin (tai melkein niin) juoksemisesta.
#7
+3
Jim Clark
2011-03-04 00:47:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Haluan lisätä kaksi senttiäni tähän. Olen juosta VFF: ssä kolme vuotta ja rakastan heitä. Oikeiden muotojen juoksemisen oppiminen ja tarvittavan jalkavoiman kehittäminen vaati kuitenkin huomattavaa vaivaa ja kärsivällisyyttä. Voit lukea lisää kokemuksistani vastauksestani toiseen kysymykseen täällä.

Kommentoin toista vastausta, joka koski hajun hallintaa, ja ehdotin pienen määrän valkaisuainetta pesuun. Nyt haluaisin lisätä toisen ehdotuksen. Useita kuukausia sitten ostin muutaman parin Injinji-sukkia ja aloin käyttää Vibrams-sukkiani sukilla kuten minä tahansa kenkäni. Siitä lähtien Vibramilla ei ole ollut hajuongelmia, jotka ylittäisivät mitä odotan muilta kengiltä, ​​joten suosittelen, että ostat varpassukat Fivefingersisi kanssa.

#8
+3
LachlanG
2011-03-04 08:53:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Sinun on helppo käyttää niitä erittäin huolellisesti. Olen antanut itselleni kaksi stressimurtumaa siirtymällä Vibrams-sovellukseen liian nopeasti.

Kumpikin kerta yritin vaihtaa kuukauden sisällä. Annan sen uudestaan ​​pian, mutta luulen siirtyvän hyvin vähitellen noin 6 kuukauden aikana.

Erityisesti kun alat käyttää niitä, aja vain ruoholla . Vaihda ne tien juoksurutiiniin hyvin hitaasti.

#9
+2
Brian MacKay
2011-03-03 03:30:19 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen ollut käynnissä Vibram KTO: ssa noin vuoden. Pidän heistä paljon, mutta ne eivät ole kaikkea. Juoksu betonisilla jalkakäytävillä on erittäin pirteää - minulla on tonttuja säärilastoja.

Asfaltti on parempi, minusta tuntuu, että se ei ole kauheaa nivelilleni, vaikka se on vain tunne eikä empiirinen. Joka tapauksessa se on mielestäni kiistanalaista, koska Vibramit alkoivat todella loistaa, kun aloitin polkujen juoksemisen.

Luulen, että hieman epätasainen maa toimii lihaksissasi eri tavoin ja tykkään tuntea maan jalkojeni alla. .

Se osoittautui erittäin epämukavaksi noin neljän tunnin kuluttua.

myös ... hyvin harvoin käytän niitä ja huomaan yhtäkkiä, että heistä tulee kamala haju. Se ei ole ihanteellinen. Minun on kuitenkin helppo puhdistaa - heitän ne pesukoneeseen pienellä pesuaineella ja kuivaan sitten auringossa. Toimii luotettavasti.

Näyttää vastauksestani yllä mainittuun hajuongelmiin. Kuvauksenne perusteella luulen, että lomake ei ole oikea. Olen ollut käynnissä noin 20 vuotta ja vaihdoin VFF: iin noin 3 vuotta sitten enkä koskaan katsonut taaksepäin. Vaikeinta oli oppia juoksemaan oikeassa muodossa. Voit antaa Googlelle "paljain jaloin juoksulomakkeen" saadaksesi paljon neuvoja tästä.
#10
+2
IronmanWannabe
2011-03-10 23:09:49 UTC
view on stackexchange narkive permalink

VFF ei todellakaan ole tarkoitettu ihmisille, joilla on matala tai ei kaaria. Käytin niitä joka päivä talon ympärillä 3-4 kuukautta, sitten päätin lopulta juosta heissä kevyesti 5 minuutin ajan pehmeällä radalla (yliopiston yleisurheilussa). Juuri nuo 5 minuuttia aiheuttivat vakavan jänetulehduksen nilkassani. Kesti kuukausia toipua.

Elämäni oppitunnit ovat oppineet tästä: kyse on oikeasta muodosta.

#11
+2
Nicole
2013-11-11 11:31:37 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tein äskettäin vaihdon Minimalistisiin kenkiin mukauttamalla jalkaterän juoksua. Olin yrittänyt vaihtaa kenkiäni 4-6 tuntia kerrallaan aloittaaksesi töissä, koska kävelen koko päivän töissä. Tuo viikko oli pahin, koska olin työntänyt itseäni liian kovasti, koska olin niin innokas. Polveni, sääreni, kantapääni kaikki huusivat minua koputtamaan sen. Otin askeleen takaisin normaaliin kouluttajaan pidempään kuin minimalistiset kenkäni. Olen vähitellen rakentanut käyttää minimalistisia kenkiä koko päivän, mutta on kulunut melkein kaksi kuukautta rakentaa riittävästi voimaa jalkoihini käsittelemään kävelyä koko päivän ilman kipua päivällä. Säärilleni sattui edelleen kauheasti viime viikkoon asti, kun etsin asemia minimalistista juoksua varten ja löysin jotain nimeltä "Chi running". He mainitsivat, että pieni noja eteenpäin, kun pää ja selkäranka on nostettu, lievittää sääriesi rasitusta. Vasikani olivat päivän lopussa hieman kipeitä, mutta ei sietämätöntä. Johtopäätökseni siitä, mistä vain oli kokeilu nähdäkseni, tuntevatko jalkani paremmin, on tämä:

Minimalistiset jalkineet ja hyvä ryhti yhdessä ovat tehneet valtavan eron tavassa, jolla tunnen itseni päivä. Kävelen vähintään 8 mailia päivittäin ja lukuun ottamatta pientä kipeyttä lihasteni käyttämisestä, olen kivuton. Jalkani tuntui siltä kuin ne olisivat murtuneet kahtia. Selkäni kipuisi korkokengillä. Polveni sykkivät tuskasta kantapään iskiessä koko päivän. Käytä vain aikaa tottuaksesi jalkasi tekemään enemmän työtä. He ovat olleet arkussa suurimman osan elämästäsi. Kehosi kiittää sinua siitä. Muista vain olla kärsivällinen itsellesi.

#12
+1
Eyal
2013-03-07 22:58:48 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen juossut vähäisillä kengillä viime vuoden ajan. Minusta tuntuu, että ne ovat paremmin polvillesi, mutta mahdollisesti siirrä osa tästä rasituksesta vasikoihisi ja jalkoihisi. En kadu siirtymistä, mutta kahdesti olen joutunut lopettamaan juoksemisen muutamaksi viikoksi, kun satutin vasikani, ja viimeisin 10 000 kk on jättänyt jalkani niin herkäksi, että en ole ollut pystyy juoksemaan päiviä.

Tässä New York Timesin viimeisimmässä artikkelissa sanotaan jotain vastaavaa:

Ne, jotka uskovat paljain jaloin juoksemiseen että ihmiset juoksivat ja kävivät ilman kenkiä vuosituhansien ajan ennen kuin jalkineet keksittiin. He väittävät, että epävakaus on ihmisille normaalia ja sen pitäisi kääntää menneisiin nykyisiin juoksukenkiin liittyvät vammat ja estää tulevat.

Mutta anekdotiset todisteet, mukaan lukien juoksijoita hoitavilta lääkäreiltä, ​​osoittavat, että jotkut paljain jaloin ottajat juoksu kehittää täysin uusia särkyjä ja vammoja.

Lainataan edelleen vuotta 2011 koskevaa tutkimusta, joka osoittaa, että merkittävällä osalla paljain jaloin juoksijoita kehittyy luuytimen turvotus vaaralliseen tasoon.

Voi olla, että tämä on lopullinen kompromissi - polvet ovat kunnossa, mutta vaarantavat jalkamme. Tällä hetkellä olen edelleen valmis tekemään tämän sopimuksen, mutta jos jalkani eivät parane, voin vielä harkita sitä.

#13
  0
Wynn'er
2013-01-27 00:50:42 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Minimalististen jalkineiden kanssa kokenut hyvin nopeasti, että on tärkeää laskeutua kevyesti ja käyttää pieniä askeleita. Vauhti kasvoi, eikä minulla ole enää ollut polvi- tai sääriongelmia. Kuuntelen usein juoksijoita, joilla on raskas pehmuste, ja he näyttävät tiputtavan enemmän juoksun aikana. Joten olen melko tyytyväinen minimalistisiin lenkkareihin (New Balance Trails ovat suosikkini), koska olen tietoinen siitä, kuinka laskeudun eikä minulla ole ollut vahinkoja seurauksena.



Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...