Kysymys:
Pitäisikö sinun juosta kylmällä?
Andy Rose
2011-03-02 15:38:30 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen kuuden viikon päässä ensimmäisestä maratonistani, ja viimeiset kaksi ja puoli viikkoa harjoitteluun ovat vaikuttaneet pahasti, koska olen kärsinyt pahasta talvikylmästä.

Yskään edelleen melko säännöllisesti, enkä tunne sitä täysin, mutta olen huolissani siitä, että kuntotasoni alkaa kääntyä alaspäin, jos en aio palata takaisin ja kerätä mailia. Viimeinen pitkä 19,5 mailin juoksuni oli yli kaksi viikkoa sitten, ja olen onnistunut vain pari helppoa 4-6 mailia sen jälkeen.

  • Pitäisikö minun jatkaa vain lepoa, kunnes tunnen olevani täysin toipunut ja hyväksyn, että en todennäköisesti saavuta alle 4 tunnin tavoitettani, vai voinko alkaa saada uudelleenkoulutuksen aikataulun takaisin raiteille Irecoverina?
  • Auttaako juokseminen todella rintakehääni ja auttaisi palauttamista, voisinko päätyä aiheuttamaan itselleni ongelmia?
Kun näin ensimmäisen kerran tämän kysymyksen, välitön reaktio oli "EI !!!" :)
Neljä vastused:
#1
+10
Chris S
2011-03-02 16:03:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ei, lepo olisi yleisin lääketieteellinen vastaus tähän (akuutti keuhkoputkentulehdus). Katson: kun otetaan huomioon kaikki käyttämäsi harjoittelutunnit, on parempi suorittaa maraton hieman hitaammin kuin laajentaa tilaa kylmässä ilmassa ja olla suorittamatta sitä lainkaan.

#2
+5
Eelvex
2011-03-02 16:03:43 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ehdottomasti levätä. Maratonia edeltävien viimeisten viikkojen lepoa on jo aliarvioitu. Voit myös vaarantaa vakavampia ongelmia vain muutaman päivän vapaapäivänä. Lepo!

Muutaman erittäin helpon mailin pitäisi olla kunnossa (ne voivat jopa auttaa), mutta ei mitään muuta, ennen kuin tunnet että olet kunnossa.

Sinulla on vielä tarpeeksi aikaa kiinni (ehkä heitä intensiivisiä harjoituksia myöhemmin, viimeisen kuukauden aikana, saadaksesi sinut ylös).

#3
+3
Adam Nuttall
2011-03-02 16:00:38 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kuulen usein neuvoa, että jos oireet ovat vain kaulasta ylöspäin (eli tukkoinen nenä), se on OK, jos niska alaspäin (särky ja kipu), ei pidä käyttää liikuntaa.

Istun yleensä se, jos tunnen itseni millään tavalla sään alla. Kun en tunne parhaani, turhautun vain ja sillä on edelleen haitallisia vaikutuksia.

#4
+3
going
2011-03-02 16:00:58 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Sinun on oltava varovainen juoksun ja nesteytyksen suhteen, ja kylmä voi aiheuttaa vedenpuutetta. Lisäksi, jos kehosi taistelee edelleen virusta vastaan, tarvitset riittävästi lepoa. Joten jos juoksu saa sinut tuntemaan itsesi uupuneeksi, tämä on merkki siitä, että kehosi tarvitsee vielä enemmän lepoa.

Tästä huolimatta, jos olen kunnossa, harrastan mieluummin säännöllistä liikuntaa, vaikka olisinkin huonosti. . Joten kutsun sitä yleensä sen perusteella, olenko alamäessä spiraalissa vai palautumistilassa. Jos olen toipumassa, haluan yleensä harjoittaa harjoittelua.

Ei ole todennäköistä, että pystyt saavuttamaan tavoitteesi, mutta ehkä voit helpottaa itseäsi siihen. En aloittaisi tarkalleen siitä, mihin jäit, mutta pudota pois ja katso, miten menet lyhyemmälle matkalle.



Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...